Rongyocskák és mosódió

Címkék: gyerek zöld háztartás

2010.05.30. 13:30

Az alábbi pár sor arról szól, hogy miként próbálok környezettudatos és egészségesebb életmódot folytatni - hangsúly a "próbálok" kifejezésen! Úttörténet és rövid áttekintés azoknak, akik szívesen változtatnának néhány dolgon a házuk táján.

 

 

 

 

Első fellángolásom, környezetvédelemmel, természetes alapanyagokkal kapcsolatosan egyetmista éveimre datálódik (előzmények persze voltak, Süni Magazin, Állatbarát újság), amikor a Szigeten hozzájutottam a Hulladék Munkaszövetség Kukabúvár című, jó humorú, elgondolkodtató, közértérthető, ugyanakkor szakmailag megalapozott kiadványához. Ezeket olvasgatva volt egy elképzelésem arról, hogy miért jó megnézni az élelmiszerek cimkéjét, összehajtogatott szatyrokat tettem a táskámba nejlonzacskó helyett, s tekintve, hogy a felmérések szerint a családokban a nő tehet a legtöbbet kis közössége egészség-és környezettudatos szemléletének megalapozásáért, rávettem emberemet a  (nagyjából) szelektív hulladékgyűjtésre. Ez a mi esetünkben úgy néz ki, hogy a csap alatt, a mosogató mögött laknak az üres üvegek és a műanyag palackok és ha ezek már kicsordulnak innen, akkor összelapítjuk/leszedjük a kupakot/összeszedjük, az üvegekkel és időközben összevadászott kiolvasott újságokkal egyetemben elvisszük a 4 sarokkal arrébb lévő szelektív gyűjtőszigetre.

Vásárolni a piacon szoktunk, nagyjából ügyelve arra, hogy idénygyümölcsöt/zöldséget vegyünk, ennek hiányában, pl.télen, savanyúságot, csalamádét választunk. Nagyjából kerüljük a hidrogénezett növényi zsírt tartalmazó cuccokat (illetve, ha veszem, dupla bűntudattal teszem; nemcsak felesleges kalória, hanem egészségtelen is, bár ettől függetlenül a chips olyan tiltott gyümölcs, amire el-elcsábulok) és a késztermékeket (kivéve gyors ebédjeink letéteményesét, a pesto szószt). Piacos gyümölcsjoghurtunk nem tartalmaz cukrot, felvágott helyett füstölt combot veszek, ablakunkban fűszernövény. Ugyanakkor bolier csirkét eszünk, a dobozos tejet a szemközti éjjel-nappaliból hozzuk. Ruháink nagy része second-hand (vagy általam kreált :) ); hozzánk kerülnek ismerősök megunt ruhadarabjai, félévente (az őszi-téli, illetve a tavaszi-nyári szezon után) selejtezünk és a felesleges holmik azoknak mennek, akiknek nagyobb szüksége van rá.

Pár éve önkéntesként dolgoztam 10 napig az Okido Yoga központban, ahol makrobiotikushoz hasonló étrenddel kínáltak minket, többek között cukor, tej és hús nélkül. Nyomot hagyott ez is - az impulzusok hol gyengébbek, hol erősebbek az idők során.

S most  itt a kisbabánk.  Gondoltam én, hogy ő is hoz némi szemléletbeli változást, de azt is tudtam, hogy van a fejemben a lustaságnak, a kényelemnek, a fogyasztás nyújtotta "luxusnak" egy olyan keveréke, amihez ragaszkodom és nem szeretném feladni. Ebből és "éljünk tudatosan, egészségesen" törekvésből lettek mindennapi rutinunk alapját képező rutinok:

Pelenka: tudtam, hogy nem szeretnék mosható pelenkát, ha már megadatott egy olyan korban élnem, ahol van eldobható - még nagyobb szerencsémre már egy olyan korban, ahol létezik lebomló eldopható pelus! S bár lottó ötöst nem mellékeltek a gyerek mellé (= a Moltex öko-pelenka bolti kiszerelése a liberókhoz, pempörszökhöz képest nekem a megfizethetetlen), kis utánjárással eljutottam a Pelenkafutárhoz, aki ennél barátibb, a környezetszennyezőbb versenytársakéhoz hasonló áron kínálja ezt a márkát. Amikor rendeltem tőle, pont nem volt és egy másik fajtát hozott - a környezettudatosság megvolt, de a pelenka nem vált be. Elveket dobtam, de a fentebb szidott márkákkal se voltam megelégedve, így kikötöttem a DM saját márkás termékénél, az Alanánál.

Ruhák: nem szempont, hogy 100% bio legyen; az ár a rendező elv. Fő kedvenc a TESCO és a Lehel tér-Dózsa György út közti kilós turkáló, ahol 200 Ft-ra jön ki egy ruha. S nem utolsósorban kiterjedt barátnői hálózat, amiben kölcsön kapunk és kölcsön adunk.

Kencék: A gyerekorvos által felírt fürdetőkenőcs, gyógyszertári popsikém, egyedül a babaolaj van a Dm-ből.

Popsitörlés: itt keztem el először kényelem helyett alteratív megoldáson gondolkodni, mert soknak tűnt nekem a felesleges hulladék. Maca barátosném irányított Lukrécia kencéihez, ahol találtam egy popsitörlő-folyadék receptet- most ezt használom, a képen látható rongyocskákkal, amik egy puha, 16 részre vágott és agyonmosott textilpelusból származnak, beszegve a cérna-orsókon található maradék mindenféle cérnával.

Mosás: szintén Maca sugallatára került be a lakásba a mosódió, amit színes ruhákhoz használok, öblítésként pedig higított ecetet (kb. 50 ml 10 %-os ecet, 100 ml víz, pár csepp illóolaj, most épp citromfű). Az öblítőt már korábban elhagytam, mert furcsa állatok nőttek tőle a mosógépben :(

Hát itt tartunk most, illetve agyban már előrébb (vagy hátrébb? nézőpont kérdése) - erről reményeim szerint Maca ír egy vendégcikket, vagy ha nem, akkor én gyűjtöm össze a tőle tanult okosságokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://minka.blog.hu/api/trackback/id/tr702042104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenegra 2010.05.31. 07:26:14

Nem olyan vészes ám a mosható pelusozás. Mi ezt csináljuk és nagyon beválik. Pl popsikrém tizedét használjuk, mint papirpelusos-babás társaink. Pénzben meg összehasonlíthatatlan, mennyivel olcsóbb a mosható pelus. És nem jelent akkora plusz munkát, mint elsőre gondolná az ember.
Tehát mosható pelus, mosódió, mosószóda, ecet, méregdrága öko mosószer és mosogatószer :), komposzt, vetemény. Ez a mi listánk ökoilag. :)

minkamunka 2010.05.31. 11:35:32

Kétségem nem volt, hogy jobban álltok! :)

bodza80 2010.05.31. 18:14:22

Csatlakozom: én is nagyon megszerettem a mosható pelusokat, bár én is csak a legkisebbnél szántam rá magam, a kát nagynál eldobhatót használtam. Korábban én se hittem volna, hogy vállalkozom erre (sőt, férjem merev ellenállásába ütköztem), de a cuki színes pelusok nagyon könnyen megszerethetők!
süti beállítások módosítása